BOCART i samarbejde med Møn Skole om E-learning
Pressemeddelelse 11. juni 2021
11 juni, 2021 af
BOCART i samarbejde med Møn Skole om E-learning
Thomas K. Jensen

Bocart har i mange år været brugt i undervisningen hos skoler og institutioner, og nu tilføjer mønske Bocart ApS en helt ny og innovativ dimension til det populære køretøj: E-learning. Det sker i et EU-støttet projekt sammen med udskolingen på Møn Skole og læringseksperter fra Professionshøjskolen ABSALON. 

Tekst og fotos: Bocart ApS

Bocart ApS, Møn Skole og Professionshøjskolen ABSALON, der uddanner lærere, er gået sammen i projektet Bocart SmartRace, som er støttet af EU og går ud på at udvikle undervisningsmateriale, der motiverer og strukturerer den værkstedsundervisning, som Bocart tilbyder hos ungdomsskoler, efterskoler og sociale institutioner i Danmark.

Moderne praksisfaglig undervisning

- Vi er rigtig glade for, at Møn Skole har lyst til at arbejde sammen med os om at forbedre og modernisere den praksisfaglige undervisning, som er en stor del af Bocarts DNA, siger direktør Thomas Kainø Jensen fra Bocart ApS.

Siden 1990’erne har Bocart været en udbredt og populær aktivitet på skoler og institutioner.

- Kombinationen mellem underholdning og køretøjets enkle mekanik gør den ideel at bruge i værkstedsundervisning, hvor eleverne selv står for at skifte fx tandhjul, lejer eller hjul, så de hurtigt kan komme ud at køre igen, siger Thomas Kainø Jensen.

Danmark mangler faglærte

Den praksisfaglige læring, der opstår i forbindelse med at køre Bocart, er vigtig for både den enkelte elev og for samfundet. Danmark har, ligesom mange andre vestlige lande, en stor udfordring foran sig med en udtalt mangel på faglært arbejdskraft - ifølge en af de seneste analyser, som er fra Arbejdernes Erhvervsråd, kommer Danmark til at mangle 99.000 faglærte i 2030, og for få unge søger i en erhvervsfaglig retning, når de vælger uddannelse. 

Elever skal vurderes på værkstedskendskab

Tendensen med at for få unge vælger en erhvervsfaglig uddannelse - eller i det hele taget kommer videre i uddannelse efter grundskolen - ses også i Vordingborg Kommune. Det er en af grundene til, at Møn Skole deltager i projektet som testpartner med elever fra 9. klasse.

- Jeg er naturligt nok meget optaget af at arbejde med uddannelsesparathed, og det er et område, vi har stor fokus på på Møn Skole. Systematikken i det er blevet udvidet med en praksisfaglig del med 5 forudsætninger, der skal vurderes hos vores udskolingselever. En af forudsætningerne hedder værkstedskendskab, og vores samarbejde med Bocart taler direkte ind i dette. Eleverne kan på denne her måde komme på opdagelse i, at det her også er en vej at gå. Jeg synes, det er en gave, at vi kan være med til projektet, siger skoleleder Dorthea Ryhl Pedersen fra Møn Skole. 

Møn Skole i front på det praksisfaglige

Møn Skole arbejder i forvejen meget med praksisfagligheden og koblingen mellem teori og praksis - også mere, end man gør andre steder i grundskolen. Det er en integreret del af undervisningen, at udskolingen på Møn Skole laver praksisfaglige forløb med jævne mellemrum. Det kan fx være at sætte et teaterstykke op og lave kulisserne til det, eller at en underviser fra en slagteriskole kommer med en slagtet gris og lærer eleverne at tilberede forskellige retter af kødet.  

Mønske unge vil gerne bruge hænderne

- Vi har en stor målgruppe i vores skole, som orienterer sig mod erhvervsskolerne. Vi har forholdsvis mange elever, hvis interesser går i den praksisfaglige retning, og jeg synes, vi er rigtig gode til at benytte os af mulighederne i det, der hedder Åben Skole, hvor vi samarbejder med det lokale erhvervsliv om at åbne elevernes øjne for en palette af fremtidsmuligheder, siger Dorthea Ryhl Pedersen. 

Grundskolen er langt væk fra virkeligheden

Det er ikke alle grundskoler, der har lige stort fokus på praksisfagligheden. Faktisk har lektor Malene Erkmann fra Professionshøjskolen ABSALON et andet billede, når hun kigger ud over det danske skolelandskab.

- Lige præcis koblingen mellem det praktiske og det teoretiske er noget af det, vi mangler rigtig meget i grundskolen. Undervisningen sker desværre ofte for langt væk fra virkeligheden, og mit håb er, at vi med Bocart SmartRace kan få os allesammen til at blive klogere på, hvordan man kan forbinde den læring, der sker i grundskolen - og skoler i det hele taget - med det, der sker ude i virkeligheden, siger Malene Erkmann. 

Digitalt baseret læring - gamification

Malene Erkmann er projektleder på ABSALONs del af Bocart SmartRace-projektet og har en baggrund som folkeskolelærer og digital didaktisk designer med en Master i IT-ledelse og en cand.it i design, kommunikation og medier med speciale inden for digitalt baseret, online læring.

- Det her er et fantastisk spændende projekt, fordi vi i Bocart-universet kan sætte nogle roller på eleverne for at understøtte motivationen. Der er fx dem, der arbejder på banen, og der er dem, der holder Bocarten kørende. Vi kan lege med rollerne og simulere virkeligheden til et læringsforløb, siger Malene Erkmann. 

Undervisningen bliver virkelighedsnær

- Man kan sige, at vi med Bocarten får en hel del forærende, der gør det autentisk at arbejde med læringen. For eksempel arbejder man i dag med undervisning i el og elektriske systemer i skolen. Kombinerer man det med Bocarten, bliver undervisningen mere virkelighedsnær, siger Malene Erkmann. 

Det giver mening for eleverne, at de med egne øjne kan se, at der kommer noget virkeligt ud af det, de arbejder med. 

- Desuden får vi en mere motiverende læring, når eleven - bevidst eller ubevidst - kan tænke: “Jeg gør ikke det her for lærerens skyld, men for min og mit teams skyld. Jeg laver opgaverne, fordi jeg får noget ud af det. Jeg kan se, at der SKER noget, at det KAN noget.” Og det er utroligt motiverende for alle typer elever, siger Malene Erkmann.

Det er sjovt at køre Bocart

Malene Erkmann ser det også som et plus for motivationen, at det er sjovt at køre Bocart. Med en topfart på 80 km. i timen drøner den lille off road buggy afsted på marken, gruset, stranden eller hvor, man nu har lyst til at køre. En Bocart kræver ingen anlæggelse af en asfaltbane, og med affjedring på alle fire hjul er den samtidig behagelig og nem at styre. Bocarten er det perfekte køretøj at gamificere i undervisningsøjemed.

Lidt ligesom computerspillet Mario Kart

Bocart SmartRace går ud på at skabe et digitalt univers med udgangspunkt i en elektrificeret Bocart, som Bocart ApS har udviklet sammen med Danmarks Tekniske Universitet i perioden 2018-2020. 

- Man skal forestille sig en slags computerspil-univers koblet sammen med kørsel i den fysiske Bocart. En el-motor kan styres med software, og sammen med placering af sensorer i Bocarten og i banen, er det muligt at simulere forskellige hændelser. Vi tager det bedste fra den fysiske Bocart-verden og fra computerspils-verdenen og smelter det sammen, siger Thomas Kainø Jensen. 

Mere motorkraft som belønning for at løse opgaver 

- For eksempel kan vi simulere et sprunget dæk eller et fladt batteri ved at lade softwaren neddrosle motorkraften, så Bocarten kører langsomt, mens teamet får besked om, hvad der er sket, og at de skal kalde køreren i pit, hvor de så i samarbejde får løst problemet. De får værktøj i hånden, og de oplever, at ved at løse opgaven, så modtager de en “spil”-belønning, fx ekstra kraft på motoren i 20 sekunder, så de kan give de andre baghjul, siger Thomas Kainø Jensen.   

Balance mellem undervisning og sjov

- Gamification gør bare al læring sjovere. Oplevelserne på banen bliver mere end bare leg, når man inddrager spil-elementer. Kunsten med den slags undervisning er at holde balancen mellem undervisningen og det sjove, og det er en spændende udfordring i det her projekt, siger Malene Erkmann.   

Praksisfaglighed samles i diplom

Bocart SmartRace foregår i et stressfrit læringsmiljø, hvor data for elevernes præstationer opsamles uden test og uden, de næsten selv lægger mærke til det. Informationerne samles i et diplom, der viser de opnåede praksisfaglige kompetencer og giver eleverne mulighed for at komme til optagelsessamtale på en erhvervsskole, også selvom de eventuelt i klassisk forstand skulle være blevet erklæret ikke-uddannelsesparate.  

Giver nye muligheder for udsatte unge

- Jeg tror helt bestemt, at vi med SmartRace kan fange nogle af dem, som måske ellers falder ved siden af den traditionelle skole. Den praktiske dimension gør, at man får en fornemmelse af, at man kan noget selv, og det styrker selvtilliden og troen på, at man kan nogle ting, som er noget værd. Og maskiner, fart og mudder - det kan bare noget i forhold til at fange interessen hos de unge. Det her projekt vil helt klart give flere unge nogle bedre muligheder for uddannelse og job, fordi de kan begynde at spejle sig i nogle job og funktioner, der giver nogle andre muligheder, end man måske har fået med hjemmefra eller fra ens omgangskreds, siger Malene Erkmann.

SmartRace kommer på markedet i 2022

Bocart SmartRace-projektet slutter i marts 2022, hvorefter undervisningsmaterialet vil indgå i Bocart-abonnementet Bocart Plus+ til skoler og institutioner samt blive tilbudt i forbindelse med undervisningsforløb i Bocart Eco Race Park, som åbner i 2022 på Møn.